Hulp bij groepjes en individuen op school
Op school loopt het niet altijd even fijn. Daarom denkt SlimVaardig mee binnen het Samenwerkingsverband, verzorg ik SOVA-Breintraining en bekijk ik vraagstukken over hoogbegaafdheid.
Niet lekker in je vel
Niet lekker in je vel
Te weinig uitdaging
Te weinig uitdaging
Sociale vaardigheden
Sociale vaardigheden
Problemen op school
Wanneer school niet meer leuk, fijn en leerzaam is
Wanneer school niet meer leuk, fijn en leerzaam is kan een kind vastlopen of gaan onderpresteren. Door te kijken naar onderliggende oorzaken kunnen we de lol in school weer terugbrengen.
Op scholen neem ik diverse rollen aan. Van het ontwikkelen van sociale vaardigheden bij kinderen tot het adviseren bij problemen waar hoogbegaafdheid een rol kan spelen. Met een unieke blik
Hulp bij groepjes
Het aanleren en verbeteren van sociale vaardigheden op school.
“Hoe ga je met elkaar om?”, “hoe onderhoud je contact?”, “hoe spreek je iemand aan”. Met deze vragen gaan we aan de slag tijdens het sociale vaardigheden traject op school. Op deze manier zitten kinderen weer fijner in de klas.
Hoogbegaafdheid op school
Gebrek aan uitdaging kan zorgen voor problemen thuis en in de klas
Binnen het Samenwerkingsverband Zuid-Kennemerland ben ik de aangewezen specialist hoogbegaafdheid. Dit betekent dat ik opgeroepen word bij vraagstukken waar hoogbegaafdheid (mogelijk) een rol in speelt.
Wanneer je een kind hebt dat hoogbegaafd is, kan dat erg lastig te zien zijn. Door onderpresteren is het mogelijk dat leerkrachten en andere zorgmedewerkers de signalen over het hoofd zien. Te weinig uitdaging, verveling en een verminderde motivatie kunnen er voor zorgen dat de leerling in een neerwaartse spiraal beland.
Emotieregulatie is een vaardigheid die kinderen helpt hun emoties en impulsen te beheersen. Door een gebrek aan uitdaging, verveling en desinteresse kan Als uw hoogbegaafde kind moeite heeft om zijn emoties te beheersen in sociale situaties, kan dat een teken zijn dat het hulp nodig heeft bij het leren reguleren van zijn emoties.
Hoogbegaafde kinderen hebben vaak moeite om zich te concentreren op taken die hen niet interesseren of die hen te gemakkelijk lijken – en dit kan ertoe leiden dat ze hun aandacht verliezen wanneer ze nieuwe dingen proberen te leren.
Fouten maken, ergens lang over nadenken en iets niet direct begrijpen is menselijk en heel normaal. Wanneer lesstof standaard goed gemaakt wordt, bestaat de mogelijkheid dat het kind niet leert te leren en leert fouten te maken.
Hoogbegaafden hebben zichzelf geleerd vooral te vertrouwen op hun mensenbrein, het cognitieve. De neocortex is bij hoogbegaafden dan ook groter en heeft een fijnere, meer vertakte bedrading. Impulsen worden hierdoor parallel en op meerdere niveaus tegelijk aangeboden, vergeleken en verwerkt.
Hierdoor zijn zij in staat het reptielenbrein en zoogdierenbrein uit te schakelen en zo emotie (pijn, verdriet, boosheid, angst) ‘weg’ te rationaliseren. Dit doen hoogbegaafde kinderen vaak al als baby. Hierdoor herhalen ze bijvoorbeeld bepaalde bewegingen minder dan een gemiddeld intelligente baby. Hieruit volgt automatisch, dat de ontwikkeling van de reflexen anders verloopt. Aangezien de reflexen de basis zijn van verdere ontwikkeling, zowel op motorisch, sociaal, emotioneel als cognitief gebied, verloopt de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen vaak asynchroon.
In het onderzoek ‘a search for excellence in Gifted Children with Reflex Integration komt dit duidelijk naar voren. In dit onderzoek zijn 270 hoogbegaafde kinderen onderzocht met een controlegroep van 780 neurotypische (normale hersenontwikkeling) kinderen. In totaal zijn 30 reflexen getest en met reflexintegratie volgens de Masgutova Methode (MNRI®) behandeld.
Vóór reflexintegratie met de Masgutova Methode waren de meeste reflexen bij de hoogbegaafde kinderen minder goed ontwikkeld dan bij de controlegroep. Na reflexintegratie met deze methode zijn de meeste reflexen vergelijkbaar of beter ontwikkeld dan bij de controlegroep.
Vertaald uit het onderzoek: ’Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich soms asynchroon, wanneer hun intelligentie voorloopt op hun fysieke groei en sensomotorische integratie. Hun sociaal-emotionele en cognitieve mogelijkheden ontwikkelen vaak ongelijk. Deze asynchroniciteit en verschil tussen potentie en aangetoonde verworvenheid hoort de aandacht te krijgen voor een vroege interventie.’
Vanuit dit oogpunt is toevoegen van reflexintegratie met MNRI® aan het schoolprogramma of diensten voor hoogbegaafde kinderen één van de betere oplossingen om hoogbegaafde kinderen te begeleiden in hun reflexontwikkeling.
De hersenen van een mens bestonden in oorsprong slechts uit de hersenstam, de hypothalamus en de zenuwen in ons lichaam. Dit stelsel regelt alle fysieke basisfuncties, zoals eten, drinken, instincten, voortplanting, slapen, ontlasten, vechten en vluchten. Dit deel van de hersenen noemen we het reptielenbrein.
Later ontwikkelden mensen het limbische systeem in de hersenen. Hier vinden basale emotionele processen plaats, non-verbale expressie, mogelijkheden tot communicatie en eenvoudige leervormen. Dit deel van de hersenen noemen we het zoogdierenbrein.
Nog weer later ontwikkelden zich de grote hersenen, de neocortex. Dit deel van de hersenen associëren we met denken, mens-zijn en intelligentie en noemen we het mensenbrein. Het geeft ons de mogelijkheid tot cognitieve vaardigheden, taalontwikkeling, schrijven, creativiteit, fijne motoriek, intuïtie en ingewikkelde vormen van leren.
Het reptielenbrein en het zoogdierenbrein reageren autonoom en reflexmatig, voordat we erover na denken. Als we bijvoorbeeld ergens gevaar zien, wint in negen van de tien gevallen de emotie en het dierlijke het met gemak van het cognitieve en intellectuele.
Mijn boeken
Ben je benieuwd naar wat ik nog meer heb geschreven?
Samen naar de finish
Een therapeutisch prentenboek om samen met kinderen hun emoties, kwaliteiten en valkuilen te ontdekken.
Eerste hulp bij hoogbegaafdheid
Praktisch handboek voor volwassenen om vaardig te worden in het begeleiden van (hoog)begaafde kinderen
Hoogbegaafdheid en uitdaging
Hoe SlimVaardig te werk gaat tijdens sessies op school
Talentbegeleiding op school
Talentbegeleiding op school
SOVA-Breintraining
SOVA-Breintraining
Observeren en adviseren
Observeren en adviseren
Wanneer je bij mij langskomt, zullen we eerst kijken naar het verleden van jou en jouw kind. Hoe is de zwangerschap, geboorte en ontwikkeling verlopen. Vervolgens zullen we met deze informatie aan de slag gaan om in kaart te brengen wat er nodig is om jouw kind weer goed in zijn of haar vel te laten zitten. We maken een behandelplan en kunnen daar snel mee aan de slag.
Reflexintegratie werkt het beste wanneer er meerdere sessies gevolgd worden. Na de intake zal ik bespreken hoeveel sessies ik voor ogen heb.
Reflexen zijn bewegingen die automatisch door het lichaam worden uitgevoerd na een prikkel. Ze worden gecontroleerd door het zenuwstelsel en helpen het lichaam snel te reageren op gevaarlijke situaties. Verschillende reflexen worden bij het consultatiebureau al getest. In de ontwikkeling van een kind verdwijnen (integreren) ze automatisch.
Het niet goed doorlopen van motorische fases zoals kruipen en primaire reflexen die niet goed zijn geïntegreerd kunnen zoveel uitdagingen veroorzaken bij kinderen en volwassenen. Het mooie van deze methode is dat we aan de basis werken waardoor hogere vaardigheden, zoals gedrag, leren en bewegen verder kunnen ontwikkelen. Er kan al gestart worden met reflexintegratie vanaf de geboorte en is voor elke leeftijd waardoor ik nu naast kinderen ook veel volwassenen mag behandelen in mijn praktijk.
Wanneer reflexen niet (juist) integreren, kan dit zorgen voor problemen op school, thuis, bij het leren en in de verdere ontwikkeling. De Masgutova Methode is wetenschappelijk onderbouwd om verschillende problematiek aan te pakken.
Remedial teaching is het bieden van ondersteuning aan kinderen die leermoeilijkheden zoals faalangst hebben. Dit kan op of buiten school, individueel of in kleine groepjes. Op basis van een handelingsplan ga ik aan de slag om kinderen weer blij te maken op school.
Binnen het Zuid-Kennemerland ben ik de aangewezen specialist hoogbegaafdheid. Dit betekent dat ik opgeroepen word bij vraagstukken waar hoogbegaafdheid (mogelijk) een rol in speelt.
Ja, in veel gevallen kunnen de behandelingen door de zorgverzekeraar worden vergoed.Ik ben aangesloten bij GAT, de Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten en bij CAT, het Collectief Alternatief Therapeuten. Neem contact op met jouw zorgverzekeraar om de huidige vergoedingen te bekijken.
SlimVaardig is gevestigd in Volendam.
Ons telefonische intakegesprek is geheel gratis, omdat we het belangrijk vinden om eerst te begrijpen hoe we je het beste kunnen ondersteunen. Vervolgens bieden we sessies van een uur aan voor € 80,- per sessie. Onze tarieven zijn transparant en toegankelijk, zodat je duidelijk weet wat je kunt verwachten.
Tarieven voor scholen zijn op aanvraag beschikbaar.
Het goede nieuws is dat de diensten van SlimVaardig (deels) vergoed kunnen worden door je zorgverzekeraar. Ik adviseer je om contact op te nemen met je zorgverzekeraar om de exacte details en voorwaarden met betrekking tot vergoedingen te bespreken. Ik sta klaar om je te begeleiden en alle benodigde informatie te verstrekken om ervoor te zorgen dat je de juiste vergoedingen kunt ontvangen voor de zorg die je verdient.