Begeleiding van kinderen, want het zit er wel in, maar het komt er nog niet uit.

In mijn praktijk specialiseer ik mij in het begeleiden van kinderen zonder het stellen van een diagnose of het voorschrijven van medicijnen. Met reflexintegratie, de QRI-laser en andere behandeltechnieken helpen we de ontwikkeling weer op gang. 

Onderpresteren

Onderpresteren

Angst, verdriet en trauma

Angst, verdriet en trauma

Emotieregulatie en problemen thuis

Emotieregulatie en problemen thuis

Moeite met leren en concentreren

Moeite met leren en concentreren

Ontwikkeling van kinderen

Ieder kind ontwikkelt op zijn eigen tempo. Maar soms zit er iets dwars.

Wanneer je kind vastloopt in zijn of haar ontwikkeling, kun je je als ouder erg machteloos voelen. Onderpresteren, angsten, verdriet, boosheid of moeite met de ontwikkeling kan overal vandaan komen. In veel gevallen kunnen actieve reflexen er voor zorgen dat de fight or flight modus aanstaat, waardoor het lichaam niet de rust heeft om te ontwikkelen. 

Reflexintegratie volgens de MNRI Masgutova methode

SlimVaardig werkt volgens de methode van het Svetlana Masgutova Educational Institute in Nederland. Dr. Masgutova is een Russische ontwikkelingspsychologe. In haar werk concentreerde zij zich op het ontwikkelen van een methode waarbij prikkels en de daarbij behorende bewegingen leiden tot nieuwe verbindingen in het zenuwstelsel en de hersenen.

De MNRI Reflex Integratie methode richt zich op bewegings- en reflexpatronen die iedere baby bij de geboorte mee krijgt. Deze reflexen zorgen voor groei, bescherming en veiligheid; tijdens zwangerschap en geboorte, kindertijd en volwassenheid. Wanneer deze niet vanzelf verdwijnen, bijvoorbeeld door gevaar, trauma, angst, een moeilijke bevalling of problemen in de zwangerschap, kan dit leiden tot problemen in de ontwikkeling. Door middel van oefeningen en het gebruik van een QRI-laser kunnen deze reflexen geïntegreerd worden.

Reflexen integreren bij kinderen

Het oplossen van dagelijkse problemen bij kinderen zonder het gebruik van medicatie of een label en diagnose

Wanneer je in de bevriezing of vechtstand zit door trauma en angst of wanneer bepaalde reflexen niet (goed) geïntegreerd zijn, is het moeilijker om te leren. Zo kunnen er zich problemen voordoen bij:

  • (Begrijpend) lezen of spelling (dyslexie kenmerken).
  • Rekenen/wiskunde (dyscalculie kenmerken).
  • Moeite met ideeën op papier zetten.
  • Moeite met schrijven of een onverzorgd ogend handschrift.
  • Moeite met concentreren
  • Hoofdpijn na school
  • Moeite met plannen (ADD kenmerken).

Wanneer bepaalde reflexen actief zijn, kan een kind een opgejaagd, boos of verdrietig gevoel hebben. Dit kan tot uiting komen in:

  • Weinig zelfvertrouwen
  • Niet stil kunnen zitten.
  • Veel onrust ervaren.
  • Veel boos of verdrietig zijn.
  • Een vol hoofd.
  • Moeite met loslaten.
  • Hechtingsproblematiek

De motorische ontwikkeling van een kind wordt onder andere door reflexen beinvloed. Zijn deze nog actief? Dan kan een kind moeite hebben met:

  • Zwemmen
  • Friemelen
  • Stilzitten
  • Coördinatie
  • Gooien en vangen

Het reguleren van emoties kan moeilijk zijn wanneer je in de fight or flight modus zit. Bij het integreren van reflexen zorgen we dat dit gevoel verwerkt wordt en een kind gemakkelijker met zijn of haar gevoelens om kan gaan. 

Reflexen integreren

Reflexintegratie met het QRI laserapparaat

Bij het integreren van reflexen kan ik gebruik maken van het QRI laserapparaat. Deze combineert licht en een bijna niet hoorbaar geluid op verschillende frequenties. De laser dringt diep door in de huid en herstelt diverse lichaamsfuncties. De QRI, Quantum Reflex Integration, is ontwikkeld door de Amerikaanse Bonnie Brandes.

Hoogbegaafdheid en uitdaging

Gebrek aan uitdaging kan zorgen voor problemen thuis en in de klas

Binnen het Samenwerkingsverband Zuid-Kennemerland ben ik de aangewezen specialist hoogbegaafdheid. Dit betekent dat ik opgeroepen word bij vraagstukken waar hoogbegaafdheid (mogelijk) een rol in speelt.

Hoogbegaafde kinderen zijn diegenen, die op een IQ-test een score behalen van 130 of hoger.  Hoogbegaafdheid is een combinatie van een uitzonderlijke intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Deze combinatie zorgt voor een andere verwerking van informatie. Dit klinkt heel fijn, maar vaak lopen hoogbegaafde kinderen tegen verschillende problemen aan. Ze voelen zich niet begrepen, vervelen zich of raffelen hun werk af door het gebrek aan uitdaging.

Wanneer je een kind hebt dat hoogbegaafd is, kan dat erg lastig te zien zijn. Door onderpresteren is het mogelijk dat leerkrachten en andere zorgmedewerkers de signalen over het hoofd zien. Te weinig uitdaging, verveling en een verminderde motivatie kunnen er voor zorgen dat de leerling in een neerwaartse spiraal beland. 

Emotieregulatie is een vaardigheid die kinderen helpt hun emoties en impulsen te beheersen. Door een gebrek aan uitdaging, verveling en desinteresse kan Als het hoogbegaafde kind moeite heeft om zijn emoties te beheersen in sociale situaties, kan dat een teken zijn dat hij of zij hulp nodig heeft bij het leren reguleren van zijn emoties. 

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak moeite om zich te concentreren op taken die hen niet interesseren of die hen te gemakkelijk lijken – en dit kan ertoe leiden dat ze hun aandacht verliezen wanneer ze nieuwe dingen proberen te leren.

Fouten maken, ergens lang over nadenken en iets niet direct begrijpen is menselijk en heel normaal. Wanneer lesstof standaard goed gemaakt wordt, bestaat de mogelijkheid dat het kind niet leert te leren en leert fouten te maken. 

Hoogbegaafden hebben zichzelf geleerd vooral te vertrouwen op hun mensenbrein, het cognitieve. De neocortex is bij hoogbegaafden dan ook groter en heeft een fijnere, meer vertakte bedrading. Impulsen worden hierdoor parallel en op meerdere niveaus tegelijk aangeboden, vergeleken en verwerkt.

Hierdoor zijn zij in staat het reptielenbrein en zoogdierenbrein uit te schakelen en zo emotie (pijn, verdriet, boosheid, angst) ‘weg’ te rationaliseren. Dit doen hoogbegaafde kinderen vaak al als baby. Hierdoor herhalen ze bijvoorbeeld bepaalde bewegingen minder dan een gemiddeld intelligente baby. Hieruit volgt automatisch, dat de ontwikkeling van de reflexen anders verloopt. Aangezien de reflexen de basis zijn van verdere ontwikkeling, zowel op motorisch, sociaal, emotioneel als cognitief gebied, verloopt de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen vaak asynchroon.

In het onderzoek ‘a search for excellence in Gifted Children with Reflex Integration komt dit duidelijk naar voren. In dit onderzoek zijn 270 hoogbegaafde kinderen onderzocht met een controlegroep van 780 neurotypische (normale hersenontwikkeling) kinderen. In totaal zijn 30 reflexen getest en met reflexintegratie volgens de Masgutova Methode (MNRI®) behandeld.

Vóór reflexintegratie met de Masgutova Methode waren de meeste reflexen bij de hoogbegaafde kinderen minder goed ontwikkeld dan bij de controlegroep. Na reflexintegratie met deze methode zijn de meeste reflexen vergelijkbaar of beter ontwikkeld dan bij de controlegroep.

Vertaald uit het onderzoek: ’Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich soms asynchroon, wanneer hun intelligentie voorloopt op hun fysieke groei en sensomotorische integratie. Hun sociaal-emotionele en cognitieve mogelijkheden ontwikkelen vaak ongelijk. Deze asynchroniciteit en verschil tussen potentie en aangetoonde verworvenheid hoort de aandacht te krijgen voor een vroege interventie.’

Vanuit dit oogpunt is toevoegen van reflexintegratie met MNRI® aan het schoolprogramma of diensten voor hoogbegaafde kinderen één van de betere oplossingen om hoogbegaafde kinderen te begeleiden in hun reflexontwikkeling.

De hersenen van een mens bestonden in oorsprong slechts uit de hersenstam, de hypothalamus en de zenuwen in ons lichaam. Dit stelsel regelt alle fysieke basisfuncties, zoals eten, drinken, instincten, voortplanting, slapen, ontlasten, vechten en vluchten. Dit deel van de hersenen noemen we het reptielenbrein.

Later ontwikkelden mensen het limbische systeem in de hersenen. Hier vinden basale emotionele processen plaats, non-verbale expressie, mogelijkheden tot communicatie en eenvoudige leervormen. Dit deel van de hersenen noemen we het zoogdierenbrein.

Nog weer later ontwikkelden zich de grote hersenen, de neocortex. Dit deel van de hersenen associëren we met denken, mens-zijn en intelligentie en noemen we het mensenbrein. Het geeft ons de mogelijkheid tot cognitieve vaardigheden, taalontwikkeling, schrijven, creativiteit, fijne motoriek, intuïtie en ingewikkelde vormen van leren.

Het reptielenbrein en het zoogdierenbrein reageren autonoom en reflexmatig, voordat we erover na denken. Als we bijvoorbeeld ergens gevaar zien, wint in negen van de tien gevallen de emotie en het dierlijke het met gemak van het cognitieve en intellectuele.

PERSOONLIJKE BEGELEIDING IN VOLENDAM

<span data-metadata=""><span data-buffer="">Reflexintegratie voor het oplossen van dagelijkse problemen bij kinderen, volwassenen.

Therapeutisch prentenboek samen naar de finish

Samen naar de finish

Een therapeutisch prentenboek om samen met kinderen hun emoties, kwaliteiten en valkuilen te ontdekken.

Boek eerste hulp bij hoogbegaafdheid

Eerste hulp bij hoogbegaafdheid

Praktisch handboek voor volwassenen om vaardig te worden in het begeleiden van (hoog)begaafde kinderen

Werkwijze

Hoe SlimVaardig te werk gaat tijdens sessies met kinderen

Kennismaking en intake

Kennismaking en intake

Testen reflexen en behandelsessies

Testen reflexen en behandelsessies

Evaluatie

Evaluatie

Wanneer je bij mij langskomt, zullen we eerst kijken naar het verleden van jou en jouw kind. Hoe is de zwangerschap, geboorte en ontwikkeling verlopen. Vervolgens zullen we met deze informatie aan de slag gaan om de 

Reflexintegratie werkt het beste wanneer er meerdere sessies gevolgd worden. Na de intake zal ik bespreken hoeveel sessies ik voor ogen heb. 

Reflexen zijn bewegingen die automatisch door het lichaam worden uitgevoerd na een prikkel. Ze worden gecontroleerd door het zenuwstelsel en helpen het lichaam snel te reageren op gevaarlijke situaties. Verschillende reflexen worden bij het consultatiebureau al getest. In de ontwikkeling van een kind verdwijnen (integreren) ze automatisch.

Het niet goed doorlopen van motorische fases zoals kruipen en primaire reflexen die niet goed zijn geïntegreerd kunnen zoveel uitdagingen veroorzaken bij kinderen en volwassenen. Het mooie van deze methode is dat we aan de basis werken waardoor hogere vaardigheden, zoals gedrag, leren en bewegen verder kunnen ontwikkelen. Er kan al gestart worden met reflexintegratie vanaf de geboorte en is voor elke leeftijd waardoor ik nu naast kinderen ook veel volwassenen mag behandelen in mijn praktijk.

Wanneer reflexen niet (juist) integreren, kan dit zorgen voor problemen op school, thuis, bij het leren en in de verdere ontwikkeling. De Masgutova Methode is wetenschappelijk onderbouwd om verschillende problematiek aan te pakken.

Remedial teaching is het bieden van ondersteuning aan kinderen die leermoeilijkheden zoals faalangst hebben. Dit kan op of buiten school, individueel of in kleine groepjes. Op basis van een handelingsplan ga ik aan de slag om kinderen weer blij te maken op school.

Binnen het Zuid-Kennemerland ben ik de aangewezen specialist hoogbegaafdheid. Dit betekent dat ik opgeroepen word bij vraagstukken waar hoogbegaafdheid (mogelijk) een rol in speelt.

Ja, in veel gevallen kunnen de behandelingen door de zorgverzekeraar worden vergoed.Ik ben aangesloten bij GAT, de Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten en bij CAT, het Collectief Alternatief Therapeuten. Neem contact op met jouw zorgverzekeraar om de huidige vergoedingen te bekijken.

SlimVaardig is gevestigd in Volendam. 

Dit formulier vraagt u om uw naam en e-mailadres zodat wij met u kunnen communiceren. Uw gegevens worden nooit aan derden verstrekt. Zie onze Privacyverklaring en Cookies Policy om te zien hoe wij met uw gegevens omgaan.